Het verhaal van Wendy

Wendy begint haar werkdag als casemanager dementie met administratieve taken en telefonisch contact met naasten of andere betrokkenen. Daarna brengt ze huisbezoeken en heeft ze ongeveer drie contactmomenten met deskundigen. Ze sluit haar dag af met dossiervorming en de voorbereidingen voor de volgende werkdag. Het meest voldane gevoel krijgt Wendy wanneer ze anderen kan ondersteunen en begeleiden, waardoor ze weer wat meer kracht vinden in hun leven.

Een uitdaging waar Wendy regelmatig mee te maken krijgt, is het gebrek aan kennis bij de betrokkenen over dementie en de behoeften van mensen met dementie. Het raakt haar dan ook dat mantelzorgers uitvallen omdat ze niet begrepen worden. 

Om het verschil te maken in het leven van ouderen gaat Wendy naast hen staan, luistert goed en kijkt naar wat wel mogelijk is. De momenten die haar het meest bijblijven zijn de momenten van blijdschap wanneer mensen ontdekken dat iets toch mogelijk is, ook al dachten ze van niet.

“Kijk naar wat wel mogelijk is.”

Wendy benadrukt dat ouderenzorg niet pamperend moet zijn, maar moet uitgaan van eigen regie, autonomie en positieve gezondheid. Ze adviseert mensen die in de ouderenzorg willen werken om dit perspectief te omarmen. Het zijn juist de kleine gebaren die vaak de grootste impact hebben.